Thursday, June 16, 2011

Gerhana Bulan_16 Jun 2011 - Subhanallah

Subhanallah..itu lah perkataan yang keluar dari mulut aku bila dapat melihat sendiri kejadian Gerhana Bulan malam tadi..alhamdulillah Allah bagi kesempatan pada aku untuk tengok sendiri kekuasa-Nya walaupun dikabarkan ditempat lain keadaan cuaca tidak mengizinkan untuk melihat gerhana ni...Cuma percaturan ku silap ( ewaah ayat..hehehe ) aku bangun pukul 3 pagi rupanya dah separuh bulan dah jadi gelap...apa pun alhamdulillah boleh gak snap pic untuk dikongsi dengan semua..harap maaf kalau image kurang jelas atau menarik..maklum la bapak budak masih baru belajar nak snap foto...

Fasa kejadian gerhana bulan


Lakaran perbezaan gerhana matahari dan bulan


 Apa yang berlaku malam tadi seperti lakaran diatas keduduk bulan,bumi dan matahari adalah selari. Bumi berada ditengah-tengah menyebabkan bulan terlindung dari pancaran matahari - cuba ingat balik subjek 'Alam Dan Manusia'. Dibawah ni pic yang aku snap awal pagi tadi guna lens 70-300mm tanpa VR ( ini jer yang mampu..hehehe )

rakaman kejadian dari pkl 3.00am~3.30am
 Selepas pic # 7 bulan hilang terus dari pandangan sebab awan tebal lalu di kawasan rumah aku...sambung tido balik..

2 comments: